Wanneer u een eigen bedrijf heeft, dan krijgt u onder andere te maken met crediteuren en debiteuren. Misschien heeft u deze termen ooit gehoord, maar weet u niet precies wat ze inhouden. In dit artikel zullen wij om die reden een nadere uitleg geven. We bespreken eerst het verschil tussen debiteuren en crediteuren. Vervolgens gaan wij dieper in op de crediteuren.
Het verschil tussen crediteuren en debiteuren
Hoewel de woorden best veel op elkaar lijken, ligt er toch een groot verschil tussen debiteuren en crediteuren. Een overeenkomst tussen de twee termen is dat ze allebei met geld hebben te maken. Een debiteur is een klant van een bedrijf. Wanneer iemand een bestelling bij een bedrijf plaatst, dan wordt de klant automatisch een debiteur. Dit betekent dat er een betalingsverplichting ontstaat. Bij grote bedrijven zijn er aparte afdelingen voor debiteuren en crediteuren. Bij relatief kleine bedrijven is dit vaak niet het geval. Mocht een debiteur niet betalen, dan kan een bedrijf een incassobureau in Oosterhout inschakelen om dit te regelen.
Een crediteur is een leverancier waar u als bedrijf of consument aan moet betalen. In die situatie levert u dus geen producten, maar neemt u producten af. Als crediteur heeft u vervolgens ook een betalingsverplichting.
Crediteuren en niet betalen
Wanneer u als bedrijf een bestelling plaatst bij een ander bedrijf, dan bent u dus een crediteur en heeft u een betalingsverplichting. Vaak krijgen bedrijven langer de tijd om een rekening te betalen in vergelijking met een reguliere consument. Dit heeft twee belangrijke redenen. In de eerste plaats heeft dit te maken met de aard van een bedrijf. Niet elk bedrijf heeft altijd de financiële middelen om direct te betalen. Een bedrijf is immers ook weer afhankelijk van de betaling van zijn debiteuren. Daardoor bieden bedrijven onderling vaak coulance, zodat een rekening in termijnen of later betaald kan worden. Een andere reden heeft met partnerschap te maken.
Bedrijven werken graag met elkaar samen. Daarom geven ze elkaar ook sociaal krediet, zodat ze in de toekomst ook nog op een goede manier zaken kunnen doen. Reguliere consumenten nemen in de regel veel minder goederen of diensten af. Een duurzaam partnerschap komt om die reden dan ook minder voor.